Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Alpha Trains i PTS: Używane SZT rozwiązaniem dla polskich przewoźników?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
24-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Jeden z największych europejskich pooli taborowych i polski zakład naprawy taboru połączyły siły, by zaoferować polskim przewoźnikom używane jednostki spalinowe. Jak przekonują, mogą one być atrakcyjną alternatywą dla zakupu nowych pojazdów lub eksperymentowania z napędem bateryjnym czy wodorowym. Pierwszą partię pojazdów będzie można kupić lub wydzierżawić prawdopodobnie już w przyszłym roku.

Tabor, który oferują wspólnie firmy, obejmuje na razie 11 trzyczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych z rodziny Talent, wyprodukowanych przez ówczesny Bombardier Transportation w latach 2004-2007. Każdy z nich ma 148 miejsc siedzących i jest wyposażony w klimatyzację. Wysokość podłogi w drzwiach (80 cm od główki szyny, ale z wysuwanym stopniem 56 cm od niej) pozwala na eksploatację na większości linii w Polsce.

W grudniu 2029 r., gdy zakończą się umowy dzierżawy dla kolejnych 50 takich jednostek, również one zostaną udostępnione polskim przewoźnikom. O rok wcześniej w ofercie Alpha Trains i PTS pojawi się natomiast 28 dwuczłonowych SZT Alstom Lint z lat 2009-2010 (136 miejsc siedzących). Łącznie tabor będzie się więc składał z 89 SZT. W najbliższym czasie firma wraz z Alpha Trains zamierza skoncentrować się właśnie na flocie pojazdów Talent i Lint w różnych konfiguracjach.

Możliwa dzierżawa lub sprzedaż

Alpha Trains to pool taborowy obecny na rynku europejskim od ponad 30 lat, a na polskim – od 15 (choć jak dotąd oferował u nas tylko lokomotywy). – Mamy w ofercie 550 lokomotyw i 480 jednostek pasażerskich. Prezentowany dziś zespół był w ciągłej eksploatacji na niemieckim rynku – niedawno zakończył się kontrakt na jego wynajem. Teraz dostrzegliśmy potencjał dla tych pojazdów także na rynku polskim – mówi dyrektor komercyjny w Alpha Trains Stephan Wegert. Partnerstwo z PTS (negocjowane jeszcze przed miesiącem) ma umożliwić przystosowanie pojazdów do kursowania na polskiej sieci kolejowej.

Motywy podjęcia współpracy wyjaśnia prezes PTS Robert Karwasz. – Istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na sprawny tabor pasażerski do obsługi linii niezelektryfikowanych. Pojazdy, które wspólnie oferujemy, mogą być wynajęte lub sprzedane – deklaruje, choć Alpha Trains zajmowała się jak dotąd wyłącznie leasingiem taboru. – Jeśli chodzi o formy finansowania – jesteśmy otwarci: będziemy dostosowywać się elastycznie do tego, czego będzie oczekiwał rynek. Naszym celem jest osiągnięcie synergii ze współpracy – dodaje.

Atuty: dostępność, gwarancja, komfort jazdy

Jak przekonuje Karwasz, o atrakcyjności oferty decyduje nie tylko cena zakupu (niewiele wyższa od naprawy P5 eksploatowanych już w Polsce dwuczłonowych SZT), ale i dostępność w krótkim czasie. – Na nasze pojazdy nie trzeba czekać tak długo, jak na dostawę nowych – zwraca uwagę. Proces homologacji i polonizacji – obejmującej m. in. zabudowę SHP i czuwaka aktywnego, a być może także instalację ETCS – ma potrwać około roku. Firma powołuje się na doświadczenie w tym zakresie, zdobyte podczas wprowadzania na polskie tory trzyczłonowych SZT ATR220 produkcji Pesy, sprowadzonych przed dwoma laty z Włoch.

– Chcemy zaoferować na polskim rynku pojazdy w pełni homologowane, spolonizowane i dostosowane do aktualnych potrzeb oraz wygody pasażerów. Użytkownicy będą mieli możliwość nabycia tych pojazdów z 24-miesięczną gwarancją – zachęca prezes PTS. Jak dodaje, Talenty to jednostki sprawdzona w eksploatacji, a ponadto w dużej części kompatybilna z pojazdami dostępnymi już na rynku polskim pod kątem zakupu części. – Mimo wieku pojazdy nie odbiegają komfortem jazdy od nowego taboru – przekonuje. Możliwe są też zmiany w aranżacji wnętrza na życzenie przewoźnika.

Alpha Trains i PTS oceniają aktualne potrzeby rynku na co najmniej 50-60 sztuk pojazdów dwu- lub trzyczłonowych. – Widzimy bardzo duże zapotrzebowanie na ten tabor. Są to jednostki wciąż bardzo nowoczesne i komfortowe. Jesteśmy przekonani, że będzie dobrze wpisywał się w potrzeby polskich przewoźników – tym bardziej, że coraz więcej linii niezelektryfikowanych jest przywracanych do życia – uzasadnia wiceprezes zarządu PTS ds. sprzedaży Jacek Tomasik. Wyraża też nadzieję, że będzie to początek dłuższej współpracy z Alpha Trains – być może w różnej formule.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity: Wagon z FPS H. Cegielski nie spełnia naszych oczekiwań

Tabor i technika

PKP Intercity: Wagon z FPS H. Cegielski nie spełnia naszych oczekiwań

inf. pras. PKP Intercity 24 września 2025

Akiem stawia na przyszłość kolei w Polsce

Tabor i technika

Akiem stawia na przyszłość kolei w Polsce

Akiem, Newag 24 września 2025

Zobacz również:

CER: Kolej potrzebuje więcej wsparcia UE

Prawo i polityka

CER: Kolej potrzebuje więcej wsparcia UE

Roman Czubiński 24 września 2025

Używany Regio-Shuttle RS1 już w barwach Praskiego Zintegrowanego Transportu

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity: Wagon z FPS H. Cegielski nie spełnia naszych oczekiwań

Tabor i technika

PKP Intercity: Wagon z FPS H. Cegielski nie spełnia naszych oczekiwań

inf. pras. PKP Intercity 24 września 2025

Akiem stawia na przyszłość kolei w Polsce

Tabor i technika

Akiem stawia na przyszłość kolei w Polsce

Akiem, Newag 24 września 2025

Zobacz również:

CER: Kolej potrzebuje więcej wsparcia UE

Prawo i polityka

CER: Kolej potrzebuje więcej wsparcia UE

Roman Czubiński 24 września 2025

Używany Regio-Shuttle RS1 już w barwach Praskiego Zintegrowanego Transportu

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij